بشریت

لطفا به این آدرس مراجعه کنید : www.naderian.blogsky.com

بشریت

لطفا به این آدرس مراجعه کنید : www.naderian.blogsky.com

اعلامیه‌ى حقوق افراد متعلق به اقلیت‌هاى ملى یا قومى، مذهبى

مجمع عمومى

با تایید مجدد این که یکى از اهداف اصلى ملل متحد، طبق منشور آن، اعتلا و حمایت از رعایت حقوق بشر و آزادىهاى اساسى براى همگان ، بدون تمایز نژاد، جنس، زبان یا مذهب است،

با تایید مجدد اعتقاد خود به حقوق اساسى بشر، به منزلت و ارزش شخصیت انسان، به برابرى حقوق مردان و زنان و ملت ها، بزرگ و کوچک،

با خواست اعتلاى احترام به اصول مندرج در منشور ، اعلامیه جهانى حقوق بشر، کنوانسیون پیشگیرى و مبارزه با جنایت کشتار جمعى، کنوانسیون بین‌المللى در باره‌ى لغو تمامى اشکال تبعیض نژادى، پیمان بین‌المللى در باره‌ى حقوق مدنى و سیاسى، پیمان بین‌المللى در باره ى حقوق اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى، اعلامیه در باره‌ى حذف تمامى اشکال ناروادارى و تبعیض مبتنى بر مذهب یا اعتقاد و کنوانسیون ‌مربوط به حقوق کودک، و نیز در سایر معاهدات مناسب بین‌المللى که در سطح جهانى یا منطقه‌اى تصویب شده و در قرارنامه‌هایى که میان دولت‌هاى گوناگون عضو سازمان ملل متحد منعقد گشته است،

با الهام از مفاد ماده ۲۷ پیمان بین‌المللى مربوط به حقوق مدنى و سیاسى در باره‌ى حقوق افراد متعلق به اقلیت‌هاى قومى، مذهبى یا زبانى،

با توجه به این که اعتلا و حمایت از حقوق افراد متعلق به اقلیت‌هاى ملى یا قومى، مذهبى و زبانى در خدمت ثبات سیاسى و اجتماعى کشورهایى است که این اقلیت‌ها در آن زندگى مىکنند،

با تاُکید بر این که اعتلاى مستمر و تحقق حقوق افراد متعلق به اقلیت هاى ملى یا قومى، مذهبى و زبانى، ضمن آن که بخش جدایى ناپذیر تحول جامعه در تمامیت آن بوده و در چهارچوبِ دموکراتیکِ مبتنى بر قانونیت است و مىتواند به تحکیم دوستى و همکارى میان مردمان و دولتها یارى رساند،

نظر به اهمیت نقش سازمان ملل متحد در حمایت از اقلیت ها ،

با توجه به کارهایى که قبلاْ در نظام ملل متحد، به ویژه توسط کمیسیون حقوق بشر، سو‌کمیسیون مبارزه با معیارها‌ى تبعیض‌آمیز، و حمایت از اقلیت‌ها انجام شده و سازمان‌هایى که با استفاده از پیمانهاى بین‌المللى مربوط به حقوق بشر و دیگر قرارنامه‌هاى بین‌المللى مناسبِ مربوط به حقوق بشر به منظور اعتلا و حمایت از حقوق افراد متعلق به اقلیت‌هاى ملى یا قومى، مذهبى و زبانى، ایجاد شده‌اند،

با قید اهمیت اقدامات سازمان‌هاى میان‌-حکومتى ( اینتر گاورنمنتال ) و غیر‌دولتى براى حمایت از اقلیت‌ها و پیشبرد و حمایت از حقوق افراد متعلق به اقلیت‌هاى ملى یا قومى، مذهبى و زبانى،

اعلامیه‌ى حاضر در باره‌ى حقوق افراد متعلق به اقلیت‌هاى ملى یا قومى، مذهبى و زبانى انتشار مىیابد:

ماده اول

۱ - دولت ها در قلمرو ى خویش از موجودیت و هویت ملى یا قومى، فرهنگى، مذهبى یا زبانى اقلیت‌ها حمایت مى کنند و به برقرارى شرایط تعالى این هویت کمک مى نمایند.

۲ - دولتها تدابیرى قانونى یا غیر آن که براى رسیدن به این هدف ‌ها ضرورى ست، اتخاذ مى کنند.

ماده ۲

۱ - افراد متعلق به اقلیت‌ها ى ملى یا قومى، مذهبى و زبانى ( که از این پس افراد متعلق به اقلیت ها نامیده مىشوند) حق دارند از فرهنگ خود بهره‌ مند شوند، به مذهب خویش عمل کنند و از زبان خود در خلوت و در اجتماع آزادانه و بدون هیچ ‌گونه مداخله و تبعیض استفاده کنند.

۲ - افراد متعلق به اقلیت‌ها حق دارند در حیات فرهنگى، مذهبى، اجتماعى، اقتصادى و دولتى مشارکت کامل داشته باشند.

۳ - افراد متعلق به اقلیت‌ها حق دارند در سطح ملى و ، بسته به مورد، در سطح منطقه ‌اى ، طبق روالى که مغایر با قوانین ملى نباشد، در تصمیماتى که مربوط به اقلیت آن ‌ها یا منطقه ‌اى ست که در آن زندگى مى کنند، سهم مؤثرى داشته باشند.

۴ - افراد متعلق به اقلیت‌ها حق دارند انجمن‌ها ى خویش را ایجاد و اداره کنند.

۵ - افراد متعلق به اقلیت‌ها حق دارند بدون هیچ تبعیضى، با سایر اعضاى گروه خود و با کسانى از دیگر اقلیت‌ها، رابطه ى آزاد و صلح‌آمیز بگیرند و حفظ کنند و نیز در فراسوى مرزها با شهروندان کشورها ى دیگرى که از طریق منشاء ملى یا قومى یا تعلق مذهبى یا زبانى پیوند دارند رابطه برقرار کنند.

 

ماده ۳

۱ - افراد متعلق به اقلیت‌ها مىتوانند حقوق خود، به ویژه حقوقى را که در اعلامیه ‌ى حاضر آمده است، به صورت فردى و نیز با دیگر اعضاى گروه خود به صورت جمعى، بدون هیچ ‌گونه تبعیض، اعمال کنند.

۲ - افراد متعلق به اقلیت‌ها به خاطر اِعمال یا عدم اِعمال حقوق مذکور در اعلامیه ‌ى حاضر نباید به هیچ‌ شکل متحمل آسیبى شوند.

 

ماده ۴

۱ - دولتها، در صورت لزوم، تدابیرى اتخاذ مىکنند که افراد متعلق به اقلیت ‌ها بتوانند به طور کامل و واقعى حقوق بشر و تمامى آزادى هاى اساسى را، بدون هیچ‌ گونه تبعیض و در شرایط برابرى کامل در مقابل قانون، اعمال کنند.

۲ - دولت‌ها تدابیرى اتخاذ مىکنند به منظور ایجاد شرایط مناسبى که به افراد متعلق به اقلیت‌ها امکان دهد تا ویژگى هاى خود را عنوان کنند و فرهنگ، زبان، سنت ها و نیز آداب و رسوم ‌شان را ، جز در مورد اعمالى خاص که ناقض قوانین ملى و در تضاد با هنجارهاى جهانى است، گسترش دهند.

۳ - دولت‌ها موظف‌اند در حد امکانات، تدابیر خاصى اتخاذ کنند تا افراد متعلق به اقلیت‌ها امکان یادگیرى زبان مادرى یا کسب آموزش به زبان مادرى خود را داشته باشند.

۴ - دولت‌ها موظف‌اند، در صورت لزوم، تدابیرى در زمینه‌ى آموزش اتخاذ کنند تا آگاهى از تاریخ، سنت‌ها، زبان و فرهنگ اقلیت‌هایى که در قلمروى آن ها به سر مىبرند، تشویق شود. افراد متعلق به اقلیت‌ها باید امکان یادگیرى و شناخت جامعه در تمامیت آن را داشته باشند.

۵ - دولت‌ها موظف‌اند تدابیر خاصى اتحاذ کنند تا افراد متعلق به اقلیت‌ها بتوانند در پیشرفت و توسع ه‌ى اقتصادى کشور خود به نحوى همه‌جانبه مشارکت کنند.

 

ماده ۵

۱ - سیاست‌ها و برنامه‌هاى ملى با در نظر گرفتن کامل منافع مشروع افراد متعلق به اقلیت‌ها تنظیم و به اجرا گذاشته مىشوند.

۲ - برنامه ‌هاى همکارى و مشارکت میان دولت ‌ها با در نظر گرفتن کامل منافع مشروع افراد متعلق به اقلیت‌ ها تنظیم و به اجرا گذاشته مىشوند.

ماده ۶

دولت‌ها موظف ‌اند در مسائل مربوط به افراد متعلق به اقلیت‌ها، به ویژه با تبادل اطلاعات و داده‌هاى تجربى براى بالا بردن اعتماد و تفاهم متقابل همکارى کنند.

 

ماده ۷

دولت‌ها موظف ‌اند براى اعتلاى رعایت حقوق مذکور در اعلامیه ‌ى حاضر همکارى کنند.

ماده ۸

۱ - هیچ یک از مواد اعلامیه ‌ى حاضر نمى تواند مانع انجام وظایف بین‌المللى دولت‌ها در قبال افراد متعلق به اقلیت‌ها شود. به ویژه، دولت‌ها موظف‌اند با حسن نیت به وظایف و تعهداتى که به عنوان قرارداد یا توافق ‌‌هاى بین‌المللى به عهده گرفته‌اند، عمل کنند.

۲ - اعمال حقوق مذکور در اعلامیه ‌ى حاضر خدشه‌اى به برخوردارى هیچ کسى از حقوق بشر و آزادىهاى اساسى شناخته شده‌ى جهانى وارد نمىآورد.

۳ - تدابیرى که از جانب دولت‌ها براى تضمین برخوردارى واقعى از حقوق مذکور در اعلامیه ‌ى حاضر اتخاذ شده اند، اساساً نباید به عنوان نافى اصل برابرى موجود در اعلامیه‌ ى جهانى حقوق بشر تلقىشوند.

۴ - هیچ ‌یک از مواد اعلامیه‌ ى حاضر را نمىتوان چنان تفسیر کرد که هیچ ‌گونه اقدامى را علیه اهداف و اصول ملل متحد، از جمله علیه برابرى کامل، تمامیت ارضى و استقلال سیاسى دولت‌ها مجاز شمارد.

 

ماده ۹

نهادهاى تخصصى و دیگر سازمان‌هاى ملل متحد در حوزه ‌هایى که در صلاحیت هر یک از آن ‌هاست، به عملى شدن کامل حقوق و اصول مذکور در اعلامیه ‌ى حاضر کمک مىکنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد